fredag 29 mars 2013

The Night Stalker (1972)




Reportern Carl Kolchak plockar ut sin första semester på två och ett halvt år men innan han har hunnit sätta gasen i botten blir han återkallad till sin arbetsplats Daily News i Las Vegas. Redaktionen vill att han ska undersöka ett bisarrt kvinnomord och motsträvigt sätter han igång med förundersökningarna. I en rasande fart sker fler mord på unga kvinnor och de har alla en sak gemensamt. Deras kroppar är tömda på blod och de har mystiska bitmärken på halsen.

”Looks like Bela Lugosi struck again.”

Nittonhundrasjuttiotvå var första gången som tv-tittarna fick stifta bekantskap med tidningsreportern Kolchak. Det blev en otrolig succé och redan året efter kom fortsättningen, The Night Strangler. Nittonhundrasjuttiofyra kom tv-serien men då den sakta men säkert tappade tittare lades den ner efter tjugo avsnitt, trots att sex till redan var beställda. The Night Stalker bygger på en då opublicerad roman vid namn The Kolchak Papers av författaren Jeff Rice. Richard Matheson (som vi ju alla vet skrev bl.a. I Am Legend och The Incredible Shrinking Man) fick jobbet att överföra romanen till tv-format och resultatet blev The Night Stalker. Som producent står kultfiguren Dan Curtis och John Llewellyn Moxey som hade ett imponerande förflutet inom tv, fick jobbet som regissör.

The Night Stalker utspelar sig likt en gammal noir deckare (med fokus på det övernaturliga) där Kolchaks berättarröst hela tiden förtäljer historiens gång för tittaren. Det är ett knep jag alltid varit barnsligt förstjust i och här fungerar det alldeles förträffligt och får berättelsen att röra sig kvickt framåt utan att förlora fart eller fokus. Darren McGavin är klockren i rollen som Kolchak och hans torra humor och träffsäkra kommentarer passar som handen i handsken. Vampyren Janos Skorzeny är en kul figur och sekvenserna då han gång på gång flyr undan polisen är riktigt intensiva. Hans blodsprängda ögon och bleka ansikte med flagnande hud gör honom till en av de mest minnesvärda vampyrerna i filmhistorien, det är konstigt att karaktären inte nämns oftare i vampyrsammanhang. Jag tänkte flera gånger på Stephen Kings Salem’s Lot under filmens gång och sekvensen när Kolchak besöker Janos hus delar flera likheter med Tobe Hoopers filmatisering som kom sju år senare. Kolchacks äventyr ligger även till grund som inspiration till Chris Carters The X-Files och vid två tillfällen gästspelade McGavin i serien. Till en början ville Carter att McGavin ännu en gång skulle spela karaktären Kolchak men då det inte var särskilt uppskattat skrevs rollen om och McGavin blev istället karaktären som startade det paranormala arbetet på FBI-byrån, innan Mulder och Scully kom in i bilden. The Night Stalker är en av de mest populära tv-filmer som gjorts och det är inte särskilt svårt att förstå. Trots att det är fyrtio år sedan den gjorde premiär på tv känns den inte särskilt förlegad, det enda sorgliga är att de inte görs på detta viset längre. Även fast jag gillar The X-Files skarpt (jag var besatt av serien som tonåring) väljer jag Kolchak före Mulder, vilken dag som helst i veckan. Allt är sådär härligt kusligt (utan att det blir otäckt) och jag ser fram mot att sätta huggtänderna i uppföljaren så fort jag får chansen.

Hittade ingen trailer men här finns hela filmen tillgänglig

2 kommentarer:

  1. Alltid kul att få grävt fram något som klart låter som en must see, speciellt när det rör sig om något jag aldrig hört om förr. Tackar för att ha funnit ytterligare en film jag ska finna tid till en dag!

    SvaraRadera
  2. Det glädjer mig att jag kan inspirera!

    SvaraRadera