torsdag 18 september 2014

The Road (2009)




Far och son färdas genom ett dött landskap. Världen har för längesedan kollapsat och omgivningen andas död och förruttnelse och så långt ögat kan nå syns bara kala landskap dränkta i aska. De få som har överlevt katastrofen är hungriga och rädda och ingen går längre att lita på. För varje fotsteg försvinner livsgnistan samtidigt som kärleken mellan far och son växer allt starkare och driver dem framåt, söderut och mot kusten, deras enda hopp…

”Each day is more grey than the one before. It is cold and growing colder as the world slowly die.”

The Road är en smärtsam upplevelse som berör mig djupt in i själen. Filmen har funnits med mig någonstans i bakhuvudet ända sedan jag såg den. Boken läste jag för första gången i dagarna och efteråt såg jag om John Hillcoats filmatisering. Romanen är väldigt bra men filmen är för ovanlighetens skull i min mening ännu bättre. Hillcoats filmatisering är väldigt trogen förlagan och mycket av bokens inre och yttre dialog är direkt överförd till filmen. Det är ett mörkt mästerverk som beskriver livets allra yttersta spets. Orden är överflödiga, likaså handlingarna. Språket är kort och koncist och ofta dystert poetiskt. Vad finns det mer att säga när världen andas sitt sista andetag? Detta är slutet och det blir alltmer påtagligt längs resans gång. Pappan vet det, sonen vet det. Allt de har är vägen.

“They're gonna catch up with us and they're going to kill us. They're gonna rape me, and then they're gonna rape your son and they're gonna kill us and eat us.”

Det förklaras aldrig vad det var som egentligen hände men det behövs inte. Vi vet att någonting fruktansvärt har skett. Där har vi utgångspunkten och sedan handlar det om en tröstlös överlevnad. The Road är en tung film. Ibland vill jag bara begrava huvudet i händerna i en djup suck och gråta. Samtidigt är det en väldigt vacker film om den gränslösa kärleken mellan far och son. Det är hjärtskärande när fadern berättar för sonen hur han ska hantera revolvern när tiden kommer som innehåller två kulor, en till honom och en till sig själv. Viggo Mortensen och Kodi Smit-McPhee är superba och de gestaltar de båda karaktärerna utmärkt, både till utseende och agerande. Personkemin är exemplarisk och även fast Mortensen är en väldigt pålitlig skådespelare så är detta utan tvekan det bästa han har presterat. Filmatiseringen går inte att prata om utan att nämna Nick Cave och Warren Ellis fantastiska musik. Jag sticker inte under stolen med att Nick Cave toppar min lista över favoritmusiker men här är duons musik olidligt vacker och sorgsen och den finns såklart inkluderad i min sparsamma samling av soundtracks. Filmen innehåller få ljuspunkter, de enda är minnena från mamman fast även de slutar dystert när hon en dag öppnar dörren och försvinner ut i mörkret. Allt är så grått och deprimerande att det ibland likaväl kunde ha varit filmat i svartvitt. The Road är ett ödesmättat och skoningslöst mästerverk som ger en obarmhärtig vision av en värld som har gått åt helvete och målar på ett skickligt sätt upp det fruktansvärda scenariot. The Road är en av tvåtusentalets bästa berättelser i både bok- och filmform och det finns inget annat betyg att utdela än en klockren femma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar