onsdag 7 maj 2014

The Gestapo's Last Orgy (1977)




Kommendant Konrad von Starker styr ett kvinnofångläger under andra världskriget med hjärnhand. Vid sin sida har han den lika sadistiska fångvakterskan Alma och en galen professor som ser till att de kvinnliga fångarnas enda uppgift är att agera slavar åt de tyska soldaterna. Under flera år spred de terror i koncentrationslägret och när kriget tog slut och kommendant Starker blev ställd inför krigsrätt undkom han avrättning tack vare ett vittnesmål från den judiska fången Lise, som agerat hans slav under vistelsen i fånglägret. Efter fem år av krigsförbrytarrättegångar, fängelse och rehabilitering är Starker på fri fot igen och Lise kontaktar honom för ett möte på platsen där de träffades för första gången, i det nu nedlagda koncentrationslägret. Lises vittnesmål hade ett ändamål, ett ändamål som Starker snart får erfara…

”Today half the world hates us because we are eliminating them. But the day will come when they’ll thank us.”

Jaha, hur fan skriver man om en film som The Gestapo’s Last Orgy utan att verka helt bäng i huvudet? Nazisploitation är en väldigt märklig och kontroversiell genre som höjer ribban rejält när det kommer till vad som egentligen är okej att visa. Jag har inte sett överdrivet många filmer men nu var det länge sedan jag såg någonting som faller inom kategorin så när sambon sprang Vårruset passade jag på att bekanta mig med de italienska snuskhumrarna igen. Har man sett någon nazisploitationfilm tidigare så vet man vad det handlar om. Det är ungefär som Women in Prison filmer, fast med nazister bakom rodret istället.

”People don’t get out of this camp even after they’re dead. This is the place where people do what I want them to. Of course they can die too, when I want them to. But not when it just suits them.”

The Gestapo’s Last Orgy är tydligt inspirerad av den italienska klassikern The Night Porter som kom tre år tidigare och filmen gör ett tappert försök till att vara ett seriöst stycke filmhistoria som berättar om krigets fasor. Det går väl sisådär och istället drunknar filmen i våld och förnedring på alla tänkbara sätt. The Gestapo’s Last Orgy är förstås ren exploitation, ingenting annat. Filmen fullkomligen frossar i snusk och förnedringsvåld och det finns så många sekvenser som får mig att ifrågasätta hur i helvete de ens kom på idén att göra filmen. Filmskaparna går över gränsen i stort sett hela tiden och detta är utan tvekan den mest brutala och smaklösa film inom genren jag sett hittills, jag gillar den förstås. The Gestapo’s Last Orgy använder sig av tillbakablickar för att berätta historien och det är redan under de första minuterna ganska uppenbart hur det hela ska sluta. Vägen dit är proppfull med ”va fan?!” scenarion som verkligen inte passar hemma hos Svenssonfamiljen i tv-soffan. Dialogen är konstant provocerande och når förmodligen sin pik när den galna professorn (som ser ut som Porter Wagoner) utbrister: ”There’s nothing better than a pot roast of unborn jew!” följt av att sällskapet kalasar på just det. Filmskaparna försöker gång på gång att lura tittarna att de vill berätta en viktig historia och väver snyggt in sorgsen och stämningsfull musik mellan varven och till och med en kärlekshistoria får några minuters speltid. Gång på gång hajar man dock till och inser att så är inte fallet utan här är ingenting tabu, allt är tillåtet. Filmens nittio minuter är en lång uppvisning i förnedring och vrickade ideologier men de försvinner av bara farten och när filmen är över inser jag att jag inte har tittat på klockan en enda gång. The Gestapo’s Last Orgy är definitivt ett av de mest effektiva exemplen inom nazisploitationfilmen. Grym är bara förnamnet och även fast det aldrig blir särskilt grafiskt är scenariona magstarka så att det räcker och blir över. The Gestapo’s Last Orgy är definitivt inte en film för alla och det är konstant respektlöst och obarmhärtigt. Det är lite svårt att rekommendera en film som denna men ni som gillar genren kommer säkerligen inte att bli besvikna, det blev inte jag i alla fall även fast jag måste erkänna att jag kände mig lite smutsig efter det att filmen tog slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar