måndag 2 december 2013

The Incident (2011)




Musikerna George och Max brinner för musiken och sitt rockband. För att få ihop stålar för att kunna spela in en platta jobbar de extra i köket på mentalsjukhuset Sans Asylum i Washington. En kväll händer det som inte får hända – det blir strömavbrott och all elektricitet slås ut. De intagna slinker ur sina låsta celler och personalen finner sig inlåsta med en skara totalt livsfarliga individer…

”Cause we’re locked in an asylum with the criminally insane!”

The Incident eller Asylum Blackout som den också kallas i vissa sammanhang är en av de många filmer ur Njutafilms katalog som jag plockade på mig när jag var på årets sci fi mässa i Helsingborg. Jag har varit nyfiken på den ett bra tag och med spänning satte jag mig ner i tv-soffan och hoppades på det bästa – jag hade tur.

”Guys. They got in, they’re inside. They’re inside!”

Fransmannen Alexandre Courtèz ligger bakom en rad musikvideos med bl.a. The White Stripes (Jack White’s gamla band The GO dyker upp i soundtracket, dock utan White på gitarr) och The Incident är hans långfilmsdebut, en väldigt imponerande sådan. The Incident berättar en simpel men otroligt effektiv historia som håller ett rasande tempo och har ett högt underhållningsvärde. Det är spännande som fan och filmen levererar en rad isande sekvenser. Den stämningsfulla musiken (som är klockren) bygger upp en krypande känsla av obehag och när inledningen väl är avklarad släpper filmen inte greppet om tittaren. Utomhus är det regnigt och ruskigt och i mentalsjukhuset är det kallt och dystert och befolkat med en rad otäcka figurer. The Incident känns som en film från åttiotalet. Det förekommer inga datorer, mobiltelefoner eller andra nyheter utan bilarna är utrustade med kassettdäck och telefonerna sitter fastkopplade i väggarna. Det är en perfekt kombination av thriller och skräck och på sina ställen är The Incident jävligt brutal, utan att för den delen frossa i spektakulära specialeffekter. För en gångs skull får vi bekanta oss med sympatiska karaktärer som känns äkta och som agerar på ett trovärdigt sätt och det känns i detta fall otroligt befriande. The Incident är en skoningslös helvetesfärd och en förbannat bra film. Jag rekommenderar den varmt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar