söndag 10 november 2013

Skandalskolan (1974)




Bo Gyllenstake ska få ärva ett gigantiskt gods och en stor summa pengar när hans onkel Joakim går bort. Det finns emellertid en hake. Om förmögenheten ska tilldelas honom och inte släkten i Amerika måste Bo bevisa att han är en moralisk man. En skola startas på godset där moralisk och estetisk uppfostran ska läras ut till sexfixerade ungdomar. Bo ska vara skolans rektor men han har svårt att hålla fingrarna i styr. Spionen och advokaten Elliott (som har ett plåster på rumpan) skickas dit för att se till att allt går rätt till.

”Eva, vad håller du på med? Att du inte skäms!”

Skandalskolan (även känd under titeln Porr i Skandalskolan eller The Second Coming of Eva) inleds med att Eva tillfredställer sig själv. Hennes storasyster (som också har ett plåster på rumpan) kommer in och försöker avstyra snuskerierna men då Eva drömmer våta drömmar och inte kan kontrollera sig, slänger systern iskallt vatten i ansiktet på Eva för att väcka henne ur drömmen. Eva skickas iväg till Skandalskolan och sen är det ingen hejd på galenskaperna. Jag är inte särskilt haj på vilka lättklädda donnor som var populära i Sverige på sjuttiotalet men tydligen var en av töserna i Skandalskolan, Annica Salomonsson (som jag aldrig tidigare har hört talas om) Sveriges näst kändaste utvikningsbrud, efter Christina Lindberg.  Regissören Mac Ahlberg spelade in en rad erotiska filmer hemma i Sverige innan han begav sig till USA för att arbeta som filmfotograf i allt från kultklassiker som Re-Animator, Dolls, DeepStar Six, From Beyond till blockbusters som Striking Distance och Beverly Hills Cop III.

Skandalskolan gör skäl för sin titel. Under den större delen av speltiden ligger folk med varandra men även fast filmen faller under kategorin porrfilm är det en ganska oskyldig sådan, gjord med glimten i ögat. Sexakterna ser oftast ganska taffliga ut och det är varken särskilt uppeggande eller vulgärt. Filmens första halva är trist. Den är nästan helt dialoglös och kaotisk instrumental proggmusik får agera soundtrack till de oändligt många liggen. Jag har ingenting emot en massa nakenscener men här blir det mest jobbigt. Skandalskolan rycker upp sig under sin andra halva och blir stundtals förbannat rolig och faktiskt charmig och levererar den ena fjantiga situationen efter den andra. Den avslutande sexakten mellan Evas syster och advokat Elliott där de ska rekonstruera ett påstått sexbrott är fantastiskt kul. Karaktären Eva är också en kul filur som skriker som om det brinner (i busken) när det går för henne så att glas splittras och de andra i huset får hålla för öronen. Jag hade förväntat mig en glad sexfilm och jag trodde aldrig jag skulle säga det men här blev det lite för mycket av det goda. Åttio procent av speltiden går till samlag och när de inte gökar så nakendansar de eller röker cigaretter. Skandalskolan fyllde väl sin funktion när det begav sig men jag föredrar de filmer från årtiondet som inte låter dig se exakt vad de älskande paren sysslar med. Helt trist kan jag dock inte ha tyckt att Skandalskolan var då jag utan några större svårigheter tog mig igenom de nittio minuterna. Det är ett kul tidsdokument från en tid då frillorna var tuffa, kläderna var snygga och musiken var hipp. Skandalskolan är en småtrevlig snuskfilm som faktiskt skulle ha tjänat på att utesluta de explicita scenerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar