tisdag 14 maj 2013

Aftershock (2012)




Amerikanaren som fått smeknamnet Gringo är på besök hos en polare i Chile. De festar, går på vinprovning, åker lift, festar lite till och träffar två systrar och deras ryska väninna på en nattklubb när en jordbävning bryter ut. Som om inte det vore illa nog utfärdas en tsunamivarning och det råder kaos i staden. Det värsta är dock sparat till sist. Fängelset kollapsar och snart kryllar gatorna med rånare, mördare och våldtäktsmän.

Jag är otroligt förtjust i Eli Roths filmer ända sedan jag såg Hostel för första gången. Jag älskar Cabin Fever och de två första Hostel-filmerna och jag ser spänt fram mot vad hans nya rulle The Green Inferno (som har premiär någon gång under året) har att erbjuda. I Aftershock spelar han en relativt stor roll, står delvis för filmens historia och är dessutom producent. Här visar Roth att han faktiskt har vissa skådespelartalanger. Han levererar inget personporträtt som kommer att belönas med en oscar men med det lilla han har att arbeta med fungerar han alldeles utmärkt. Dessutom visar han ytterligare en gång att han är grym på att hitta på bra filmidéer i sann exploitationanda.

Aftershock startar segt med en massa ointressant och oinspirerat dravel. Sedan blir det plötsligt fart i karusellen och efter lite mer än en halvtimme in i filmen brakar helvetet lös. Aftershock blandar runt hejvilt i filmmixern och vad som börjar som en tråkig kåta-killar-letar-efter-heta-brudar-att-ligga-med förvandlas sedan till en katastroffilm med en rejäl dos av våldsamma effekter, kryddat med svart humor för att avslutningsvis åter ta en helt ny inriktning. Den sista vändningen som förvandlar Aftershock till en terrorrulle är den del jag gillar mest. Aftershock blir våldsam, sadistisk och skoningslös och filmen innehåller inga givna hjältar, de man tror har huvudrollen trillar av pinnen och runtomkring dör folk som flugor. Jag älskar slutet och det var ett bra tag sedan jag såg en film med en sådan känsla av hjälplöshet och där allt verkligen går käpprätt åt helvete. Aftershock är långt ifrån en perfekt film men om man bortser från den sega starten levererar den tillräckligt med våldsamheter för att göra en sådan som mig belåten. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar