torsdag 14 mars 2013

The Wire: Season 1-5 (2002-2008)




Vi får följa unga som gamla, poliser, knarklangare, drogmissbrukare, arbetare och politiker under vardagen i det tungt kriminellt belastade Baltimore i Maryland och vi inser snart att det egentligen inte är mycket som skiljer dem åt. Frustrationen över ett system som inte fungerar blir påtaglig runt om i delstaten och alla blir drabbade på ett eller annat sätt. The Wire är en väldigt politisk serie och mycket av det som tas upp är problem som är lika aktuella runtom i världen. Politiker som inte har insyn i en verksamhet ska bestämma över den och avgöra dess budget och öde. Allt ska se bra ut på utsidan och istället får insidan, det viktiga, ta stryk. Alla vet redan hur det ligger till eller kan i alla fall ana sig till det men The Wire var före sin tid och vågade göra polisserien smutsig, utan några hjältar i huvudrollerna. Gränsen mellan rätt och fel, ont och gott suddas ut och det finns inga givna svar. The Wire är otroligt välskriven och allt är väldigt genomtänkt, in i minsta detalj och ingenting lämnas åt slumpen. Karaktärer dyker upp och försvinner lika snabbt, ena stunden som huvudperson för att i nästa avsnitt agera birollsfigur eller helt falla i glömska alternativt lämnas till det nästkommande livet. Det är inte många av invånarna i Baltimore det går bra för. När man äntligen tror att det ska lösa sig för dem dör de i en överdos, blir de omplacerade, fängslade eller lämnade med ett skott i bakhuvudet på en skitig bakgata och är inte ens värda att omnämnas i den lokala tidningen.

Precis som i det verkliga livet håller The Wire inget högt tempo och det rör sig långsamt framåt. Även fast The Wire är väldigt bra känns det ibland lite segt och det tog mig flera år innan jag äntligen tog mig igenom serien. Jag har börjat vid flera tillfällen men efter den första säsongen tröttnade jag vid två tillfällen och slutade att titta. Nu har jag dock tagit mig igenom serien från början till slut i ett svep och även fast jag inte höjer den till skyarna som de flesta verkar göra är det en otroligt bra serie från det alltid lika pålitliga HBO. The Wire tappar lite under seriens sista säsong men lyckas knyta ihop säcken bra i det sista avsnittet där allt bli ännu mer tydligt – det är svårt att förändra. The Wire tilltalar inte mig lika mycket som många andra serier (som t.ex. David Simons senaste skapelse Treme) men jag kan inte annat än att konstatera att det är en serie som växer på mig. Även fast jag inte tror det nu så skulle det inte förvåna mig om jag bestämmer mig för att bekanta mig McNulty, Bunk, Kima, Lester, Omar, Avon, Stringer Bell, Bubbles och alla de andra någon gång i framtiden. Vad man än tycker om The Wire går det inte att förneka  - The Wire skrev tv-historia mellan åren 2002-2008 och det är en av de mest välskrivna tv-serier som någonsin har gjorts. 

 

2 kommentarer:

  1. Sammanträffande. Tittade precis klart på serien för en andra gång då min fru missade serien då den gick på tv. Omar kan lätt vara en av de mest sympatiska karaktärerna någonsin. Har du tittat på fängelse-serien "OZ"? En hel del av skådespelarna i denna serien har roller i den, båda grymt bra.

    SvaraRadera
  2. Kul! Jo jag har sett OZ, det var många år sedan nu men jag gillade det skarpt. Den råa realismen på fängelset kan ju liknas vid den ute på gatorna i Baltimore!

    SvaraRadera