fredag 22 mars 2013

Altered (2006)




Under en jaktutflykt blev fem unga män bortrövade och torterade av monster varav en av dem miste livet. I femton år har de väntat på rätt tillfälle att äntligen kunna göra upp med sina plågoandar. De lyckas fånga en av förövarna i skogen och tar med den till ett ödsligt hus långt borta från civilisationen. Rollerna är ombytta och nu är det monstrets tur att känna samma smärta. Allt går dock inte enligt planerna och när männen inser att monstret sänder ut signaler till sina vänner om hjälp brakar helvetet lös.

“They’re here.”

Till för ett tag sedan hade jag aldrig hört talas om Altered. Jag köpte en dröse billiga filmer under en utgallring i skivaffären Rundgång i Malmö och en av dom som slank med var just Altered. När jag började kolla igenom vilka kap jag gjort fick jag direkt upp ögonen för Altered som fått oväntat bra kritik lite varstans på nätet.

”It won’t take long. It’ll start eating him, inside and out. He’ll watch his flesh peel away, layer by layer. It hurts so bad it’ll make him insane.”

Det dröjde sju år innan en av regissörerna till den omåttligt populära The Blair Witch Project gjorde sin nästa film. Altered blev Eduardo Sánchez nästa projekt. Från början var det tänkt att bli en skräckkomedi med titeln Probed men han valde att helt skippa humorn och att istället göra en gravallvarlig monsterfilm om besökare från yttre rymden och tack gode gud för det. Altered är en omvänd variant av alien abductions där det är rymdvarelsens tur att få betala tillbaka med samma mynt. Det är en annorlunda hämndhistoria och det märks att Sánchez tycker om det han gör. Altered bygger långsamt upp en krypande stämning och det kaotiska ömsom suggestiva ljudlandskapet stärker paranoian om en förmodad domedag. Det levereras några effektiva skrämseleffekter och ibland blir det riktigt ruggigt. Specialeffekterna är oftast av den gamla sorten och när de gör entré fläskas det på ordentligt med inälvor, sargade kroppar och geggiga kroppsvätskor. Monstret från yttre rymden är en riktigt häftig skapelse och ser ut som om den vore tagen ur någon åttiotalsfilm på liknande tema. Scenen där den argsinta utomjordingen drar inälvorna ur kroppen på en av kidnapparna är svårslagen. Skådespeleriet och dialogen ligger på medel och där under men det funkar och white trash-ensemblen är ganska underhållande med undantag för flickvännen Hope som är riktigt påfrestande. Altered berättar en intressant historia och vi får bakgrunden förtäljd för oss i portioner under filmens gång men jag skulle ha önskat mig lite återblickar i rörliga bilder. Altered är inte perfekt och det är inget mästerverk men den är mycket bättre än många andra monsterfilmer som släppts under de senaste tio åren. Slutet känns något påskyndat men Sanchéz summerar det hela ganska bra i slutändan och Altered är trots sina brister en monsterfilm som är väl värd att kolla upp.


2 kommentarer:

  1. Såg den på Netflix igår kväll och förväntade mig mer då de flesta skräckfilmerna där brukar ha 1/5 i betyg men denna hade 2.5/5. Förutom tarmsekvensen hade den inte mycket att komma med i jämförelse med några andra filmer som besitter mycket lägre betyg. Jag skyller på dagens ungdom

    SvaraRadera
  2. Nej det är långt från ett mästerverk men å andra sidan är den mycket bättre än annan skit med kassa datoreffekter som släpps nu för tiden. Jag hade dock önskat mig ett högre driv och lite mer slafsigheter men för 10kr fick jag i alla fall valuta för pengarna! Jag gillar dock utomjordningsmonstret skarpt! mer gummimonster i dagens filmer tack!

    SvaraRadera