måndag 15 oktober 2012

Cat's Eye (1985)




Cat’s Eye är en antologi bestående av tre kortare historier signerad Stephen King. Vi får följa en katt som på olika sätt blir en bifigur i filmens sammanvävda historier. I sista delen får vi reda på dennes roll i berättelsen.

Dick Morrison blir övertalad av sin vän Jim att pröva på en ny metod för att sluta röka, en metod som gjort under på honom själv. Quitters, Inc. är en rökavvänjningsklinik som använder sig av extrema metoder för att få sina kunder att fimpa för gott. Just hur extrema de är får Dick snart erfara i den första historien, Quitters, Inc.

James Woods som här spelar Dick är som vanligt mycket bra och man kan riktigt känna hans abstinens. Då jag själv fimpat cigaretterna för några månader sedan känner jag igen mig i mycket av hans beteende, självklart är det inte lika extremt men jag får verkligen hoppas att inget liknande händer mig om jag får ett återfall. Jag har aldrig hört The Police låt Every Breath You Take i ett bättre sammanhang tidigare!

I nästa berättelse blir tennisspelaren Johnny kidnappad av storfräsaren Cressners gangsters då han har en affär med dennes fru Marcia. Cressner ger Johnny ett val, att anta en utmaning eller att bli inspärrad på livstid för innehav av droger de planterat i hans bil och att aldrig se sin nyfunna kärlek igen. Vad han måste göra för att vinna en väska fylld med pengar, sin frihet och livs kärlek får vi se i The Ledge.

The Ledge är en riktig nagelbitare och den bästa historien i filmen. Jag gillade förlagan skarpt i boken och precis som Quitters, Inc. är överförandet från bok till film mycket bra. Nu låter det som om jag glorifierar alla berättelserna i Stephen Kings novellsamling Night Shift men sanningen är den att de flesta är väldigt bra.

Filmens sista del skulle egentligen vara Sometimes They Come Back (som jag recenserar HÄR) men filmbolaget ansåg att den skulle passa bättre som långfilm och det hade de ju helt rätt i! Istället skrev King en ny historia exklusivt för Cat’s Eye där han hade Drew Barrymore i åtanke som flickan Amanda efter det han sett henne i filmatiseringen av sin roman Firestarter (som jag recenserar HÄR). Det är inte så konstigt då Barrymore även här visar vilken fantastisk barnskådespelare hon var.

Sista delen heter The General. Flickan Amanda drömmer mardrömmar om ett monster som bor i väggen. Mycket riktigt är det helt sant och den enda som kan rädda henne är Amandas nyfunne vän, katten som hon gett namnet General.

The General är det sämsta bidraget i filmen men det är fortfarande en trivsam historia. Monstret är skapat av den nyligen avlidna Carlo Rambaldi och även fast det inte är någon E.T. direkt fungerar den trolliknande varelsen alldeles utmärkt. Även här dyker Every Breath You Take upp i helt rätt tillfälle.

Cat’s Eye är regisserad av Lewis Teague som två år tidigare regisserade Cujo (som jag recenserar HÄR). Filmen innehåller mängder av referenser till Stephen Kings verk. Den rabiessmittade hunden Cujo jagar katten i början och blir nästan påkörd av djävulsbilen Christine. Dick tittar på filmatiseringen av The Dead Zone (den recenserar jag HÄR) och Amandas mamma läser Pet Sematary.

Cat’s Eye är en småmysig samling thrillerrysare som är perfekt för en kylig höstkväll med dämpad belysning och snask i godisskålen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar