fredag 17 augusti 2012

Eyes Wide Shut (1999)



William och Alice är ett välbärgat New York par. William är läkare och Alice är arbetslös konstnär. Kvällen efter en årlig fest hos den rika familjen Zieglers kommer underliggande svartsjuka upp till ytan. Alice känner sig frustrerad och missförstådd av sin make och berättar historien om en marinofficer som hon var beredd att lämna allt för. Mitt i samtalet ringer telefonen och William får ett dödsbesked från en av sina patienter och blir tvungen att åka dit. Fantasier kring sin otrogna hustru spelas upp i Williams inre och han går längs New Yorks gator för att rensa tankarna. En gammal studiekamrat spelar piano på en jazzklubb och efter en drink tillsammans berättar pianisten om sina planer inför natten. Han ska agera pianist på en stor herrgård där han med förbundna ögon spelar inför ett slutet sällskap som ägnar sig åt mystiska riter och vilda sexorgier. William lyckas övertala sin forne klasskamrat att ge honom adressen och åker dit, men han inser snart att det inte bara är hans eget liv som nu svävar i stor fara.

”Please! Don’t be foolish. You must go now. You are in great danger. You must get away while there’s still a chance.”

Eyes Wide Shut var Stanley Kubricks sista film och hans första på 12 år. Jag har inte sett alla hans filmer men av de jag har sett är Eyes Wide Shut min favorit. Det är en superb blandning av kärlek, hat, svek, åtrå, sex och mystik. Jag såg Eyes Wide Shut för första gången på bio när den hade premiär och jag blev genast förtjust i den och filmen växer för varje gång jag ser den, någonting jag gör vart eller vartannat år.

”Am I sure? Only as sure as I am that the reality of one night, let alone that of a whole lifetime, can ever be the whole truth.”

Här i Sverige fick filmen kanske mest uppmärksamhet på grund av den svenska skådespelaren Marie Richardsons medverkan men såhär i efterhand är det inte mycket att hurra för. Det finns många fler, mycket mer tänkvärda bifigurer och Marie är en av de minst intressanta. Även om Tom Cruise har en skev livsåskådning och beter sig märkligt har jag alltid tyckt mycket om honom som skådespelare och här gör han en enastående roll som den plågade William. Det är med Eyes Wide Shut som jag började tycka om Nicole Kidman på allvar. Hon är fullkomligt lysande och kemin mellan henne och dåvarande maken Cruise känns äkta. Det är svårt att inte försöka se kopplingar mellan verklighet och fiktion och att karaktärerna någonstans speglade skådespelarnas eget liv då deras tioåriga äktenskap, kort efter det att filmen hade haft premiär, tog slut.

”I do love you and you know there is something very important we need to do as soon as possible. What’s that? Fuck.”

Eyes Wide Shut är perfekt in i minsta detalj och dialogen är ibland på gränsen till trollbindande. Jag har inte läst den nästan 100 år gamla förlagan men jag har påmint mig själv, gång på gång att snart göra slag i sak. Filmens märkliga händelser vävs snyggt ihop och det är som att se många filmer på en och samma gång. Det händer mycket i en långsam takt och det känns aldrig splittrat eller påskyndat. Allt sker av en anledning, ingenting är onödigt eller överflödigt. Stämningen ändras markant i filmens sista halva och det strålande musikvalet tar större fokus. Det händer ofta att jag går runt och nynnar på den illavarslande pianoslingan eller hittar tonerna på gitarren. Har man aldrig sett Eyes Wide Shut gör man bäst i att veta så lite som möjligt om filmen i förväg. Detta lyckades trailern med på en lysande sätt. Cruise och Kidman nakna framför spegeln till tonerna av Chris Isaaks ”Baby Did a Bad, Bad Thing”. Det är en av de bästa trailers jag sett och även fast du inte har en aning om vad filmen ska handla om vet du att resultat kommer att bli väldigt bra. Stanley Kubrick fascinerar mig mer och mer för varje gång jag ser en film av honom och Eyes Wide Shut är ett värdigt avslut på hans karriär. Jag skulle kunna skriva en bok om hur mycket jag tycker om filmen men jag slutar här. Eyes Wide Shut är perfektion och en av de bästa filmer som gjorts. Eyes Wide Shut är ett modernt mästerverk!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar