tisdag 14 augusti 2012

El Rey de la Montaña (2007)



Quim kör utan angiven destination på en ödslig väg någonstans i Spanien (vi får i extramaterialet veta att det är i Soria). Han stannar till vid en bensinmack där han stöter på en kvinna som han har sex med på toaletten. Hon stjäl hans plånbok men inte innan hon betalat för hans bensin och Quim fortsätter frustrerad därifrån. Han ser kvinnans bil och följer efter när han plötslig hör en smäll och stannar bilen. Någon har avfyrat ett skott som träffat motorhuven. En man med sin hund dyker plötsligt upp och skjuter honom i benet. Quim flyr förskräckt därifrån och försöker tillkalla hjälp men då telefonen inte har någon täckning kör han vidare. Samma man dyker upp igen och i ren panik kör Quim över honom och fortsätter. Kvinnan från tidigare har fått punktering och efter diskussion om tidigare händelser bestämmer de sig för att slå följe. De inser snart att de är brickor i ett sjukt spel där de är villebråd och någon med ett kikarsikte är dem hack i hälarna.

Efter att jag sett The Hunger Game (som i och för sig var bättre än vad jag förväntat mig) tillsammans med min sambo blev jag sugen på att se en vuxenfilm. Spanska El Rey de la Montaña, även känd under titeln King of the Hill, damp ner i min brevlåda förra veckan och jag hade redan lyckats glömma bort att jag hade den när jag gick igenom min filmsamling i jakt på någonting intressant att se. Det är en överlevnadsthriller utan banjospelande freaks och sexuella övergrepp men spännande är det från ruta ett. Det händer väldigt mycket, väldigt snabbt i El Rey de la Montaña och sedan saktar tempot aldrig ner. Det är ofta grymt spännande och Spanien visar ytterligare en gång hur bra de är på att skapa täta och intensiva thrillers. Tillsammans med Frankrike lyckas Spanien göra någonting nyskapande och fräscht även fast de använder sig av gamla idéer och El Rey de la Montaña är inget undantag. Leonardo Sbaraglia är trovärdig i rollen som Quim och känns mänsklig och vardaglig vilket i sin tur gör terrorn mer träffande och kännbar. Höstlandskapet bidrar till den alltigenom dystra och hopplösa stämningen och jag kan riktigt känna ångesten och rädslan hos karaktärerna. Historien är rakt på sak och trots detta lyckas den leverera en bra vändning i slutet och de många sekvenserna där regissören valt att filma vissa delar som ur ett tv-spel är ett billigt men intelligent val. Det dröjer innan vi få se förövaren/förövarna men det är värt väntan och blir lite av filmens styrka i slutändan. El Rey de la Montaña är en mycket bra film som är värd att kolla upp. Den finns tillgänglig för en billig slant lite varstans så tveka inte att inhandla om genren tilltalar dig. Jag kan inte annat än att rekommendera El Rey de la Montaña och den får mig att vilja se samma regissörs ljumt mottagna found footage film Apollo 18 från förra året. Är den i närheten lika bra som El Rey de la Montaña lär den inte göra mig besviken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar