onsdag 30 maj 2012

Red State (2011)



I en liten stad någonstans i Amerika har en fanatisk grupp av religiösa tokar sitt näste. Pastor Abin Cooper är överhuvud för Five Point-kyrkan och har en sådan extrem livssyn att till och med ledaren för landets största nynazistiska grupp tar avstånd från hans ideologi.
Tre kåta ungdomar stämmer knullträff med en äldre kvinna på nätet och åker dit. De kommer till en ensam husbil där de välkomnas av en äldre kvinna som bjuder dem på öl innan de ska få utlopp för sina sexuella behov. Snart känner de sig konstiga och inser att de blivit drogade. Fastbundna vaknar de upp i en kyrka där pastor Abin mässar om guds hat gentemot homosexuella och andra personer med avvikande sexuella läggningar. En man avrättas framför deras ögon och de inser att de själva står på tur om de inte gör någonting illa kvickt. En av killarna lyckas fly men hinner inte långt innan han blir ihjälskjuten. En förbikörande polis hör skotten och kallar på förstärkning innan han själv går samma öde till mötes. Specialagenten Joseph Keenan blir inkallad och tillsammans med sitt team omringar de huset. Av misstag råkar stadens sheriff skjuta ihjäl en av de kidnappade ungdomarna och fullt krig utbryter. När Keenan inser att de klantat till sig rejält blir han beordrad att hantera de religiösa fanatikerna som en terroristcell. Att avrätta samtliga och inte lämna några vittnen.

Jag är kluven till Kevin Smith. Jag älskar Clerks och Clerks II men resten av hans filmer har jag inte mycket till övers för och jag förstår inte folks fascination för hans verk. Mannen har ju gjort flera bottennapp. När jag läste att han skulle regissera en skräckfilm blev jag dock intresserad, mest för att det handlade om just en skräckfilm. Nu faller inte Red State under det facket om man bortser från att kristna extremister är en skräck i sig. Red State känns inte som en typisk Smith-film även om den kvicka dialogen ibland finns där. Däremot är detta en Kevin Smith som jag uppskattar. Filmen kryllar av mer eller mindre kända ansikten och alla inblandade gör strålande insatser men vad som verkligen gör Red State till någonting alldeles extra är Michael Parks. Han är fullkomligt lysande som pastor Abin Cooper och det var länge sedan jag såg ett så trovärdigt personporträtt av en farlig man. Dessutom är han en fantastisk sångare och hans karriär som artist under det sena 1960-talet och tidiga 1970-talet kommer bra tillhands här när han framför några klassiska äldre gospelsånger. Hans tagning på den magiska Farther Along är verkligen en höjdpunkt och jag fick ett sug att sätta på skivan Burrito Deluxe med The Flying Burrito Brothers som sedan fick inleda nästkommande dag. Den alltid lika pålitliga John Goodman dyker upp som agent Joseph Keenan och som vanligt levererar han ett trovärdigt personporträtt. Red State är en positiv överraskning som tack vare makalösa skådespelarinsatserna från alla inblandade gör filmen till någonting utöver det vanliga. Kyrkans anhängare i filmen är verkligen helt jävla koko och jag minns inte senast jag såg någonting sådant bli porträtterat med sådan perfektion. Det känns som om jag blivit bortskämt med bra film den senaste tiden och Red State är inget undantag.



The Flying Burrito Brothers - Farther Along

2 kommentarer:

  1. "Tre kåta ungdomar stämmer knullträff med en äldre kvinna på nätet och åker dit." Hahaha, klockrent!

    Var ett tag sen jag såg denna men minns den som en vanlig trea liksom. Kanske värd att se om med nya ögon...

    SvaraRadera
  2. Tackar jag är faktiskt ganska så nöjd med den meningen :)

    Filmen är ju inte skitbra, bara bättre än mycket annan skit som släpps nu för tiden och dessutom är skådespeleriet förbannat bra! Storyn har man ju sett tidigare men som sagt, jag är svar för filmer som involverar religiösa fanatiker!

    SvaraRadera