tisdag 17 april 2012

I'll Always Know What You Did Last Summer (2006)



Det är den 4:e juli och några ungdomar i Broken Ridge, Colorado spenderar kvällen på ett nöjesfält där de åker karuseller och skrämmer upp varandra med vandringssägnen om fiskaren som just denna dag, varje år mördar hemlighetsfulla ungdomar. De iscensätter en attack av fiskaren men någonting går fel och deras vän P.J. dör. Chockade och skuldtyngda bestämmer sig gänget för att inte knysta ett ord om händelsen för någon, någonsin.
Ett år senare har vännerna gått skilda vägar och när de möts igen har deras relationer förändrats drastiskt. När Amber (som tycker om att fotografera) får 50(!) textmeddelanden mitt i natten där det står I know what you did last summer tvingas de forna vännerna att ta tag i sina smärtsamma minnen en gång för alla. Nationaldagen närmar sig och fler i gänget får meddelanden om att någon vet vad de gjorde förra sommaren och en efter en faller de offer för någon, eller något i fiskemundering. 

Jag såg aldrig I’ll Always Know What You Did Last Summer när den kom och då de två första filmerna (recension HÄR och HÄR) inte imponerade fann jag aldrig någon anledning till att se den. Förens nu då jag nyligen sett om de två första bidragen, ytterligare en gång. I’ll Always Know What You Did Last Summer släpptes direkt på dvd, utan några planer på en biorelease. Filmen har heller ingenting med de två föregångarna att göra om man bortser från några tidningsutklipp om morden som utspelade sig i den lilla fiskebyn Croaker och på Bahamas. Det var tänkt att en ”riktig” uppföljare skulle spelas in så fort som möjligt efter det att I Still Know What You Did Last Summer haft premiär. Jennifer Love Hewitt och Freddie Prinze Jr var tilltänkta att reprisera sina roller men då det drog ut på tiden, slopades idéerna om en tilltänkt uppföljare. Så blev det ju inte, utan 2006 kom den tredje och förhoppningsvis sista delen i serien. I’ll Always Know What You Did Last Summer försöker allt vad den kan med att blåsa liv i legenden om den blodtörstiga fiskaren. Resultatet blir allt annat än bra och tvisten i slutet av filmen är helt åt helvete. Jag hade på känn att detta inte skulle vara bra men att det skulle vara såhär dåligt, det kunde jag aldrig tro. Allt är mycket sämre än de redan ganska så kassa föregångarna. Skådisarna, regin, fotot, musiken, atmosfären, dialogen - allt är totalt talanglöst. Den jobbiga klippningen när de oinspirerade mordsekvenserna äger rum får mig att vilja ta ut dvdn ur spelaren och bryta sönder skivan så att ingen annan behöver genomlida samma tortyr. De första två filmerna är mästerverk i jämförelse med detta dravel. Filmen är sövande tråkig och jag väntar bara på att eländet skulle ta slut. I’ll Always Know What You Did Last Summer är ta mig fan det sämsta jag sett på väldigt länge och det enda filmen lyckades med var att stjäla 90 minuter från mig som jag aldrig får tillbaka igen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar