onsdag 28 december 2011

Cowboys & Aliens (2011)


Jake Lonergan vaknar upp i öknen någon gång i slutet av 1800-talet i Arizona, utan minne om vem han är eller vad som har hänt. På sig har han ett besynnerligt armband och han plågas av smärtor från ett blödande sår. Han lyckas ta sig till närmaste stad där det visar sig att han är efterlyst för rån och som om inte det vore illa nog är han dessutom efterlyst för mord på en prostituerad. Stadens lokala sheriff bestämmer sig för att skicka iväg honom till ett annat fängelse i en större stad. Innan Jake hinner förflyttas attackeras staden av mystiska skepp som rövar bort invånarna i en hiskelig fart. Den vilda västern har blivit invaderad av illasinnade rymdvarelser. 

Cowboys & Aliens börjar riktigt lovande med rafflande spänning i 30 minuter. Sedan tar det stopp. Det blir snabbt tråkigt och händelselöst. Karaktärer pratar nonsens med varandra, antingen på hästrygg eller till fots. Ointressanta händelser staplas på varandra bara för att fylla ut filmens speltid, framförallt obligatoriska sekvenser som hör västerngenren till såsom tjoande indianer och attacker av giriga banditer. Utomjordingarna ser man knappt röken av förrän de sista 30 minuterna och då har man nästan helt tappat intresset, dessutom är det inte ens då speciellt spännande. På pappret ser det riktigt lovande ut och bara titeln i sig gav mig gåshud. Resultatet å andra sidan var ju en helt annan femma. Jag har alltid gillat Harrison Ford och här spelar han samma roll som han har gjort så många gånger tidigare, alltså en grinig gubbe. Samma sak gäller för Daniel Craig. Här har han slängt av sig kostymen och istället tagit på sig cowboykläderna för han spelar i stort sett samma roll som han gjort tidigare som Agent 007. Detta stör jag mig inte på då jag kan tycka att om det är bra karaktärer så kan jag gärna se dem igen, även under andra förhållanden. Tråkigt nog är Cowboys & Aliens en ganska så dålig mix av science fiction och västernfilm som skulle ha tjänat på att välja en av inriktningarna. Vad som är till filmens fördel är att den skippar att slänga in en massa onödig humor som är något av en självklarhet i liknande filmer som fått PG-13 stämpeln. Nej, Cowboys & Aliens är ingenting jag kommer att se om. Jag ser hellre Tremors eller The Burrowers en gång till för det är underhållande kombinationer av två liknande filmgenrer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar