onsdag 11 maj 2011

The Prowler (1981)


Slasherfilmen är en genre som aldrig verkar dö. Den började egentligen på 70-talet med filmer som Black Christmas, Twitch of the Death Nerve och Halloween. Men det var på 80-talet som den tog fart på allvar med filmer som Friday the 13th, A Nightmare on Elm Street osv. Det finns dock de mindre kända och uppmärksammade som är minst lika bra. Exempel på dessa är My Bloody Valentine, The Burning och The Prowler.
The Prowler har jag läst mycket om men aldrig tagit mig tid att se.
Efter att ha sett en oändlig dröse av riktigt kassa slasherfilmer såg jag då The Prowler. Jag måste få lov att säga att den ligger numera på min 10 i topp slasherlista. Den är händelserik, har en hög bodycount, innehåller snygga mord och har en skön stämning rakt igenom.
Det är inte konstigt att Joseph Zito's nästa uppdrag som regissör blev Friday the 13th-The Final Chapter, som dessutom är en av de bättre i den oändliga serien.
Tom Savini som står för specialeffekterna säger själv att detta är filmen han är mest nöjd med och jag förstår varför. Ovanligt utdragna, brutala och detaljerade mord som idag kanske inte känns chockerande, men jag förstår varför den blev förbjuden, alternativt nedklippt 1981.

Historien är allt annat än originell. En maskerad mördare i andra världskriget mundering dödar en massa ungdomar i samband med en skoldans. Polisen har ingen aning om vem det kan vara och i sann Agatha Christie anda dör ungdomarna en efter en…

Gillar du slasherfilm är detta ett måste, om inte tycker du nog den suger fett

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar