lördag 14 maj 2011

The Grapes of Death (1978)


Elisabeth och hennes väninna är på väg till Spanien. De kommer dock inte särskilt lång då de bli attackerade av en kille som ser riktigt kass ut. Elisabeth flyr för livet och hamnar mitt ute på den franska landsbygden. Där stöter hon på konstiga figurer som alla ser lika skabbiga ut som mannen på tåget. Anledningen visar sig vara att vinskörden blivit förorenad av dåligt besprutningsmedel. De som dricker vinet förvandlas till aggressiva zombies. 

The Grapes of Death eller Les Raisins de la Mort som är dess originaltitel, känns inte som en renodlad zombierulle. Jean Rollin skapar en drömliknande saga med superb atmosfär. Det snygga fotot, de varierande kameravinklarna och den stämningsfulla musiken kompenserar den aningen tunna historien. Å andra sidan är det väl inte djupa personporträtt eller en tung story man är ute efter om man tycker om denna typ av film. 

Jag får mersmak av Rollin och förstår att det kanske är dags att ta itu med hans vampyrfilmer. Jag vet att jag sett några av dem men det spelar ingen roll. Jag kommer att se dem igen och njuta. Jean Rollins filmer är ögongodis och jag rekommenderar dom varmt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar