onsdag 11 maj 2011

Filmer Värda Att Nämna - Sedda Januari-Februari 2010

The Hills Run Red (2009) http://www.imdb.com/title/tt0907676/

Skräckfilm i samma stil som The Hills Have Eyes  och The Texas Chainsaw Massacre. Även om den är inspelad 2009 så har den ändå en 70-tals känsla vilande över sig filmen igenom.
Ett skräckfilms freak har fått nys om en skräckfilm som försvunnit helt från marknaden och det enda som finns kvar är en blodig trailer. Han och några polare bestämmer sig för att göra en dokumentärfilm om filmen och försöka finna originalet samt regissören som sedan länge varit försvunnen.Fullt ös i 90 minuter med allt som hör en bra skräckfilm till. En av de bättre i genren de senaste åren!

Avatar (2009) http://www.imdb.com/title/tt0499549/

Efter allt jag läst och sett om filmen var jag tvärsäker på att den skulle hamna långt under förväntningarna. Men ack så fel jag kunde ha. Att se Avatar i 3-D var en helt fantastisk upplevelse där man klev in i en alternativ drömvärld. Allt var så vackert att man glömde bort den ganska mediokra storyn som i grund och botten handlade om ont och gott. Åter igen ett bevis på att allt James Cameron tar sig an blir till guld. Se den på bio i 3-D!

Luca Il Contrabbandiere (1980) http://www.imdb.com/title/tt0081081/

Lucio Fulci´s stenhårda maffia-rulle går under många alternativa titlar där de kändaste nog är The Smuggler och Contraband. Lucio Fulci har länge varit en av mina absoluta favorit regissörer ända sedan jag såg hans mästerverk The Beyond. Jag har länge velat se hans tagning på maffigenren och nu så har filmbolaget Njuta Films gjort det möjligt, helt ocensurerat med all sin ”blood, gore and guts”. Som alltid när det gäller italiensk b-film från 70-80 talet så är storyn det sekundära och våld, blod, naket och överspel det primära, så också här. Men tycker man om italiensk b-film så är detta ett måste!

Ninja Assassin (2009) http://www.imdb.com/title/tt1186367/

Inte sedan 80-talet har jag sett röken av en ninja film. När jag var liten så såg jag American Ninja 1-5 om och om igen och tyckte att det var bland det tuffaste jag någonsin sett. Ser jag om dom idag så är de nog inte särskilt tuffa. Det var hur de var klädda med ju mörkare kläder de hade desto mer bad ass var de, deras mystiska meditationsprocedurer med fingrarna böjda i konstiga kombinationer och såklart deras vapen med kaststjärnan som nummer ett.
Jag hade nästan helt glömt bort dem och så kom Ninja Assassin ut, och vilken ninja film det är! Handlingen är nästintill obefintlig, blodet sprutar åt alla håll i härlig pastelliknande färg och den tuffa tjejen blir kär i den coola ninjan, kan det bli mycket bättre? Klart det kan men inte inom ninja genren. Regissören James McTeigue har helt fattat poängen. Skit i djupa relationer och detaljerad story och ersätt det istället med mängder av blod och snygga slagsmålscener.

The Howling (1981) http://www.imdb.com/title/tt0082533/

Joe Dante’s varulvsrulle är tillsammans med John Landis: An American Werewolf In London förmodligen den bästa varulvsrullen som gjorts. Förvandlingsscenerna är helt outstanding och när man tittar på remaken av The Wolfman undrar man hur sakta tekniken har utvecklats de senaste 30 åren. Storyn är underbar med en slags psykadelika som genomsyrar hela filmen. Har ni inte redan sett den så gör så!

Shutter Island (2009) http://www.imdb.com/title/tt1130884/

Shutter Island är nog årets hittills största besvikelse. Det är svårt att tro när det på pappret ser så bra ut. Martin Scorsese bakom kameran och Leonardo Di Caprio framför och dessutom att den bygger på Dennis Lehane´s roman med samma namn.
Helt genomrutten är den inte. Den är supersnygg och scenerna från nazi-tyskland är fantastiska, men storyn i helhet håller inte med den otäcka stämningen som aldrig infinner sig och med slutets stora antiklimax. Synd.

Cabin Fever 2: Spring Fever (2009) http://www.imdb.com/title/tt0961722/

Den första Cabin Fever filmen är fortfarande en stor favorit hos mig. Om ett köttätande virus som bokstavligen äter upp ett gäng kåta ungdomar mitt ute i ingenstans. Tyvärr är regissören Ti West ingen Eli Roth och när det nu är dags för ett gäng ungdomar att gå på skolbal så är det mest samma sak som innan fast mycket sämre. Ett stort plus för musiken dock som är det bästa med hela filmen.

Lolita (1997) http://www.imdb.com/title/tt0119558/

Ok jag har inte sett Stanley Kubrick’s original av någon anledning men efter att sett Adrian Lyne´s version så känns det inte som jag behöver det heller. Att något så förbjudet kan filmas så vackert är osannolikt men Lyne har lyckats perfekt. Han får åskådaren att efter filmens slut känna sig illa till mods.  Allt är supersnyggt. Fotot och Jeremy Irons är magnifikt. Åter igen bevisar Irons att han är en av vår tids stora skådespelare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar