onsdag 11 maj 2011

Bloody Moon (1981)


 I kölvattnet av Halloween och Friday the 13th gjorde Jess Franco, regissör till närmare 200 filmer, sin tribut till slasher genren.
Den har varit på min ”att se” lista ett bra tag nu, och den var väl ungefär vad jag väntat mig. Dålig dubbning, skrattretande dialog och helt ologiska händelser, staplade på varandra.
Jag har inte sett överdrivet många Jess Franco-filmer, men de jag sett har jag gillat. De har varit intressanta. Bra kameravinklar, skruvade karaktärer och mångt och mycket konstiga i sin helhet. Bloody Moon är inget undantag.
På en språkkurs i Spanien blir kvinnor utan behå mördade en efter en. Huvudmisstänkt är fula Miguel, som suttit på mentalsjukhus efter att han mördat en vacker kvinna med en sax flera år tidigare.
Allt är dock inte som det verkar och helt plötsligt är alla misstänkta.
Lägg all logik åt sidan och bara njut. Det är konstigt. Det är underhållande, och slutet är helt utflippat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar